KÖPVILLKOR

ALLMÄNT

Vi vet att villkor inte är det man främst vill lägga sin fritid på. Men det finns viktig information att ta del av när du handlar hos oss och för att din köpupplevelse skall bli så positiv som möjligt.

Beställning

Vid beställning så ansvarar kunden för att ha angivit korrekta måttangivelser vid beställnignen. Vi utgår ifrån att detta är gjort i linje med våra guider för hur mätning skall utföras. Endast personer över 18 år och som är folkbokförda i Sverige får handla i vår webbshop. Ändringar i en lagd beställning kan enbart utföras om ordern inte har gått till produktion. Om ordern har gått vidare till produktion och tillverkning så kan inga ändringar utföras. Vänligen kontakta oss vid frågor och funderingar.

Vid beställning träffas avtal om köp när Solskyddsshoppen bekräftat beställningen via e-post. Orderbekräftelsen genereras automatiskt och skickas till din angivna e-postadress utan manuell översyn. Skulle du inte mottagit en orderbekräftelse strax efter det att du lagt din order – kika då först i din skräppostkorg så att det inte har hamnat där – kontakta oss annars via e-post så skickar vi den på nytt.

Frakt & leveranstid

Leveranstiden är normalt inom 10 arbetsdagar via hemleverans (UPS). Träpersienner kan ta upp emot 14 arbetsdagar. Vid högtider eller andra orsaker som stör leverans kan leveranstiden i vissa fall vara något längre, men vi arbetar alltid för att erbjuda så snabb leverans som möjligt.

Eventuella fraktskador ska anmälas direkt till chauffören som kommer att göra en anteckning om detta innan du kvitterar godset. Ta en bild på det skadade paketet och därefter meddelar du Solskyddsshoppen Sverige AB som gör anmälan till fraktbolaget. Skicka meddelandet till info@solskyddsshoppen.se och märk ditt ärende med ”reklamation”.  Om varor saknas i leveransen ska kunden kontakta Solskyddsshoppen inom 5 arbetsdagar.

PRISER

De priser som anges på solskyddsshoppen.se anges alltid i svenska kronor (SEK) och inklusive moms. Pris på frakt via UPS tillkommer på 99kr per beställning. Särskilda avgifter kan tillkomma vid outlösta paket.

Vi reserverar oss för skrivfel i form av fakta- och prisuppgifter och förbehåller oss rätten att, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar och tjänster, korrigera detta i efterhand. Vi strävar mot att alla produktbilder som visas skall motsvara produktens faktiska utseende. Men vi kan ej garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

PRODUKTER & EGENSKAPER

Vi försöker alltid ge en så ärlig bild av våra tyger och produkter i sin helhet. Detta försöker vi att göra genom att ha extra högupplösta bilder, tydliga beskrivningar och även guider som ska leda dig hela vägen till ett lyckat köp. Men för att det ska bli rätt så behöver du som beställare förstå att färgåtervinning, form och mönster inte alltid är desamma på alla skärmar och enheter. I vissa fall sitter man på en gammal skärm med dålig färgåtervinning och ibland besöker man vår hemsida via en mindre skärm, exempelvis via sin smartphone. Därför är det viktigt att förstå att bilden på din enhet inte alltid återger varans exakta utseende. Det är även viktigt att besöka vår sektion i menyn för ”tyger” där vi går igenom tygets egenskaper samt om fram/baksida skiljer sig åt i utseende. Om du önskar matcha profilfärg med exakt väggfärg, vänligen kontakta oss för beställning i exakt RAL-kod.

garantier & ångerrätt

Eftersom våra varor är måttbeställda enligt varje kunds egna anvisningar lämnar vi ingen ångerrätt för köpet i enlighet med 2 kap 11 § punkt 3, Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Ta i beaktning att en färg på en datorskärm inte alltid motsvarar den verkliga kulören. I de fall Solskyddsshoppen erbjuder retur så tillfaller returkostnaden kunden.

Garantitiden är 2 år från inköpsdatumet på tyger och fem år på våra profiler. Våra motorer från Coulisse (MotionBlinds) har garantitid på två år och somfys motorer erbjuder vi fem år. Spara din orderbekräftelse då det dokumentet gäller som garantibevis. Garantiärenden hanteras olika beroende på produkt. I vissa fall hanteras garantiärenden av tillverkaren eller av denne auktoriserad verkstad. I andra fall hanteras garantiärenden av Solskyddsshoppen direkt. Kontakta oss gärna för information om garantirutinerna kring den produkt du är intresserad av innan köp om du är osäker.

Garantin täcker inte

  • Solskydd som gått sönder på grund av något annat än tillverkningsfel.
  • Skador som beror på felaktigt bruk eller skadegörelse.
  • Skador som beror på felaktig utförd montering
  • Skador som beror på smuts från insekter.
  • Justeringar, reparationer eller byten av reservdelar som beror på normalt slitage, vårdslöst bruk av produkten eller att bruksanvisningen inte har följts.
  • Solskydd som monteras mellan fönster.
  • Sprickbildning som beror på värme i glaset.
  • Naturliga förändringar i persienner av trä, läs gärna mer om vad detta innebär här.

Observera att ljusstyrka och färgnyanser kan variera mellan olika skärmar/enheter. Vi försöker alltid att återge produktens egenskaper så gott det går men kan av ovanstående anledning inte garantera att färgerna ser likadana ut på samtliga skärmar. Rådfråga alltid din leverantör av fönster eller dörr om du är osäker kring garantier vid användning av solskydd.

Reklamationer

Samtliga varor som lämnar vår tillverkning har noggrant kvalitetstestats och dokumenterats i vår leverantörs system genom bilder från varje moment av tillverkningen och även vid slutmontering. Vi eftersträvar kvalitetssäkra våra produkter genom hela ledet. Men om behov för reklamation ändå skulle uppstå ber vi er att kontakta info@solskyddsshoppen.se och märk ärendet med ”reklamation” för vidare hjälp med reklamation av er vara.

BEtalningar

Som kund är du medveten om och accepterar att genomförandet av ett köp på Solskyddsshoppens webbsida innebär ett betalningsansvar.

Betalning kan erläggas genom kort- eller direktbetalning via internetbank. Du kan även välja betalning mot faktura eller delbetalning/konto. Samtliga betalningar administreras av Klarna Bank AB (publ) som i dessa fall ansvarar för kreditbedömning, avisering och mottagande av betalning. Notera att fordran i dessa fall kommer att överlåtas till Klarna Bank AB (publ) och betalning med befriande verkan kan därför bara ske till Klarna Bank AB (publ) på det konto som anges på fakturan. Vid betalning via faktura/delbetalning kan en kreditprövning komma att göras.

Vid försenad betalning utgår avgift för betalningspåminnelse samt dröjsmålsränta enligt Klarna Bank AB (publ):s villkor för faktura och delbetalning/konto.

Force Majure

I händelse av omständigheter som står utanför Solskyddsshoppen Sverige AB skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Solskyddsshoppen Sverige AB förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger två månader har såväl du som Solskyddsshoppen Sverige AB rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Övrigt

Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekomendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

För frågor kring innebörden av dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat, ta kontakt med Solskyddsshoppens kundtjänst.

Vid handel mellan Solskyddsshoppen AB och privatpersoner är konsumentköplagen gällande.

Vid handel mellan Solskyddsshoppen AB och annan näringsidkare är köplagen gällande.